2022. augusztus 09.
Szerző: Ügyvédi Iroda

A koronavírus miatt bevezetett szigorítások és korlátozások viszonylagos enyhülése miatt napjainkban, különösen nyáron rengetegen utaznak külföldre. Sajnos a sok kellemes élmény mellé párosulhatnak olyan kellemetlen események is, amelyekkel a sajtóban is találkozhattunk, többek között a Wizzair légitársaság kapcsán: a poggyászok nem érkeztek meg a célállomásra. Mit tudunk ilyenkor tenni, amikor a bőröndünk elveszik, sérül az úton, törlik a járatunkat, vagy számottevő késéssel indul? Cikkünkben körbejárjuk a légi utasok jogait.

A szabályozás

A légi utasok jogait alapvetően az (EK) 261/2004 rendelet szabályozza, melyet itt tudnak részletesen elolvasni. Fontos azonban, hogy nem csak a rendelet határozza meg a teendőket, illetve a kellemetlenség esetén fizetendő kártérítés mértékét, hanem az adott légitársaság saját szabályzata is. A rendelet csupán keretet ad a mértékeknek. A rendelet az alábbi esetekben irányadó:

  • ha Ön az EU területén belül utazik, akár európai uniós, akár nem európai uniós légitársaság üzemelteti a járatot,
  • ha Ön európai uniós légitársaság által üzemeltetett járattal érkezik egy, az Európai Unión kívüli repülőtérről az EU-ba,
  • ha Ön az EU területéről induló, nem uniós országba érkező járattal utazik, akár európai uniós, akár nem európai uniós légitársaság üzemelteti a járatot,
  • ha Ön a járattal kapcsolatos problémákért nem kapott még kártérítést, átfoglalást és segítséget a légitársaságtól az adott nem uniós ország jogszabályai értelmében.

Járatkésés

Amennyiben a járatunk legalább 3 órát késik – és a késést nem rendkívüli körülmény, vis maior okozta -, akkor a kártalanítás összege távolságtól és az adott légitársaság szabályzatától függően 250-600 EUR összegig terjedhet. Jár továbbá az utasok részére étkezés és frissítők, két ingyenes telefonhívás, e-mail küldési lehetőség, illetve 5 órát meghaladó késés esetén kérhető a repülőjegy árának visszafizetése.

Járattörlés

Amennyiben a járatát törölték, akkor jogosult arra, hogy a légitársaság átfoglalja jegyét egy másik járatra, vagy Ön jogosult arra, hogy a jegy árát visszatérítsék. Jár továbbá étkezés, és amennyiben a következő járatig hátralévő idő indokolja, éjszakai szállás és reptéri transzfer. A kártalanítás mértéke ebben az esetben is a távolságtól és az adott légitársaság szabályzatától függően 250-600 EUR összegig terjedhet.

Elveszett bőrönd

Amennyiben a poggyász nem érkezik meg, vagy károsodik, a légi utas kártérítésre jogosult a számlákkal igazolt költségekre nagyságrendileg 1240 EUR összeghatárig. Elveszettnek a bőrönd 21 nap elteltével minősül. A bőrönd elvesztését haladéktalanul, legkésőbb 7 napon belül, írásban kell bejelenteni az érintett légitársaságnak. Amennyiben a poggyász késve érkezik, azt a bőrönd átvételétől számított 21 napon belül kell bejelenteni.

Önt is érte hasonló kellemetlenség?

Bár az uniós szintű szabályozás egyértelmű, a légitársaságok mégis hajlamosak arra játszani, hogy csak a jogtudatos utasoknak fizetik ki a rendelet szerint nekik járó kártérítés összegét, adott esetben akkor, ha már fizetési meghagyást is indítottak a társaság ellen. Amennyiben problémája akadt utazása során, keresse bizalommal szakértő kollegáinkat, akik mindent megtesznek annak érdekében, hogy az Ön jogait a légitársasággal szemben érvényesítse.