2025. január 29.
Szerző: Ügyvédi Iroda

Ismerje meg a TEÁOR’25 legfontosabb változásait! Tájékozódjon az új gazdasági besorolási rendszer bevezetéséről, a fő- és egyéb tevékenységi kódok átsorolásáról, valamint a vállalkozásokat érintő határidőkről és teendőkről. Készüljön fel időben, hogy cége zökkenőmentesen alkalmazkodjon az új előírásokhoz!

A TEÁOR’25 legfontosabb változásai és annak háttere

A TEÁOR’08 bevezetése óta eltelt közel két évtizedben számos új gazdasági tevékenység és szolgáltatás jelent meg a piacon, ezzel párhuzamosan bizonyos tevékenységek eltűntek vagy jelentősen átalakultak. A nomenklatúra egyes szakágazatai már nem tükrözik megfelelően a jelenlegi gazdasági realitásokat, ami szükségessé tette az osztályozási rendszer átfogó felülvizsgálatát.

A főtevékenységek átsorolása kapcsán a Központi Statisztikai Hivatal jár el. A hivatal minden adószámmal rendelkező szervezet számára automatikusan meghatároz egy új főtevékenységi kódot a TEÁOR’25 rendszerben. A KSH által végzett átsorolás 2025. január 31. napjáig minden érintett szervezet esetében megtörténik, így a közhiteles nyilvántartásokban (köztük a cégnyilvántartásban is) már az új TEÁOR’25 szerinti főtevékenység kódok szerepelnek majd.

Az egyéb tevékenységek átsorolása összetettebb folyamat, mivel ezeket a KSH nem tartja nyilván központilag. Az adóhatóság végzi az egyértelműen átsorolható tevékenységek automatikus átfordítását, az automatikus átsorolás azonban csak azokra a tevékenységekre vonatkozik, amelyek esetében egyértelmű megfeleltetés állapítható meg a régi és az új rendszer között. Amennyiben az egyéb tevékenységek az új osztályozás szerint több kódra válnak szét, akkor nem történik automatikus átfordítás. Ebben az esetben a cégeknek maguknak kell 2025. július 1. napjáig – a megszokottak szerint a könyvelőjük útján – a NAV részére a TEÁOR’25 szerinti megfelelő tevékenységet bejelenteni.

A főtevékenység kódjának ellenőrzése és az egyéb tevékenységek felülvizsgálata

A vállalkozások számára az első és legfontosabb teendő, hogy február első hetében ellenőrizzék a főtevékenységi kódot. Amennyiben a szervezet nem ért egyet a megajánlott főtevékenységi kóddal, esetleg nem történt meg a főtevékenység átvezetése, úgy 2025. július 1. napjáig kezdeményezheti annak módosítását (a cégbejegyzésre kötelezett szervezetek a 25T201T jelű nyomtatványon, az egyéni vállalkozók a Webes Ügysegéden keresztül) a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál.

Az egyéb tevékenységek esetében különösen fontos a proaktív hozzáállás. A vállalkozásoknak célszerű felülvizsgálniuk valamennyi bejelentett tevékenységüket, különös tekintettel azokra, amelyek nem tartoznak az egyértelmű megfeleltetés kategóriájába.

A létesítő okiratok módosításával kapcsolatos tudnivalók

Az új főtevékenység kódot – függetlenül attól, hogy az a KSH által megajánlott vagy a szervezet által 2025. július 1. napjáig módosított kód – elegendő akkor átvezetni a létesítő okiratban, amikor a szervezet egyéb okból módosítja cégjegyzékben vezetett adatait. Ez alól kivételt képez, ha a szervezet 2025. július 1. napja után módosít a főtevékenység kódján, ekkor ugyanis a változást azonnal át kell vezetni a létesítő okiratban is. Amennyiben a létesítő okirat módosítása kizárólag a TEÁOR’25-nek való megfelelést szolgálja, a változásbejegyzési kérelem illeték és közzétételi költség megfizetése nélkül terjeszthető elő.

Következmények és határidők be nem tartása

Amennyiben egy szervezet nem módosítja kódjait 2025. július 1. napjáig, az azt jelenti, hogy hivatalosan elfogadta az új TEÁOR’25 osztályozási rendszer szerint megállapított kódjait. 2025. augusztus 31. napjával valamennyi TEÁOR’08-as egyéb tevékenység hivatalból lezárásra kerül, függetlenül attól, hogy a szervezet jelentett-e be TEÁOR’25 szerinti egyéb tevékenységet. Különösen fontos ez azon tevékenységek esetében, amelyek a hivatalos fordítókulcs szerint nem fordíthatók át egyértelműen, mivel ezek automatikusan törlésre kerülnek a nyilvántartásból.

A változások megfelelő kezelése kulcsfontosságú a vállalkozások zavartalan működésének biztosításához, ezért érdemes időben megkezdeni a felkészülést és szükség esetén jogi szakértő segítségét kérni a folyamat során.